Direktlänk till inlägg 22 september 2008

Blogg inlägg nr 1

Av Klara Palmér - 22 september 2008 17:55

Då var det dags att ta tag i bloggandet och få det gjort!

 

Tristan & Isolde

Jag kommer allt längre och längre in i bokens värld och vanligtvis brukar det ju vara så att man till en början är lite förvirrad innan man lär känna alla bokens karaktärer. Innan man lärt känna dem alla så pass att man kan hålla isär dem och vet vem som är vem och i vilka sammanhang. Sen brukar allt lösa sig och läsningen går lite lättare när man lärt sig det. Men inte i denna! Här fortsätter förvirringen boken igenom! Jag har fullt upp med att försöka lista ut vem som är vem av huvudpersonerna! Det är bara massa långa konstiga namn hela tiden. Och ofta får man bara redan på ett namn kanske någon enstaka beskrivning om dess titel eller marken den äger eller något i den stilen. Fakta som absolut inte fastnar inne i skallen på en, och därmed kommer man inte ihåg personen heller. Utan längre fram i boken när personen dyker upp igen, tänker man bara; "ytterligare en jäkla baron?!". Fast det egentligen är samma som innan, bara det att man glömt bort honom.


Sen har alla olika benämningar och olika namn beroende på sammanhang, vilket gör att man har ÄNNU svårare att hänga med! Tristan och konung Marc är väl de enda jag har koll på. De andra blandar jag ihop lite titt som tätt. Alla dessa människor vars namn jag inte ens kan utala i mitt eget huvud!


Hur många namn går inte Isolde under, eller den där lilla dvärgen? Så många människor, så konstiga namn och så tråkiga beskrivningar. Beskrivningarna gör inte direkt att människorna verkar levande, utan ofta bara en status markering. " Han var baronen över ett konstigt ställe " - precis som alla andra baroner i boken med konstiga namn och vars borg låg på platser med väldigt udda namn. För många händelser där alldeles för många människor är iblandade för att man ska kunna hålla dem isär.


Så många underliga kammarflickor, baroner och tjänstefolk att man inte hänger med på vem som är vem och vem som gör vad! Helt plötsligt dyker det bara upp ett nytt namn och det verkar som om boken förväntar sig att vi ska förstå direkt vem det är. Oavsett om de har blivit nämnda tidigare i boken eller inte.


Allt är bara fruktansvärt snurrigt! Lär behöva läsa boken både två och tre gånger om jag ska förväntas hänga med på allt som händer. De gammelmodiga språket underlättar inte saken heller.


Hur ska detta gå!


/ Klara

 
 
invaderZIM

invaderZIM

28 september 2008 20:35

Ja, visst var sagorna mer komplicerade förr, massa saker man måste hålla reda på själv.. kan vara ett riktigt lidande..

Imponerad av din blogg i allmänhet, väldigt ambitiöst med alla färger och blommor (applåder)

http://invaderzim.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Palmér - 28 september 2008 21:01

Tristan & Isolde – Boken handlar om det unga kärleksparet som levde under medeltiden. Det är en bok om förbjuden kärlek, om ondskefulla förrädare och farliga drakar, allt med en gnutta magi och tro. Alla de ingredienser som borde finnas med i e...

Av Klara Palmér - 27 september 2008 19:35

Jag har funderat över en sak; vad är det som gör denna kärlekshistoria speciell? Vad är det som skiljer den ifrån alla andra kärlekshistorier egentligen? Varför ska man läsa just Tristan & Isolde och inte någon bok om en fantastisk kärlekshistoria?  ...

Av Klara Palmér - 26 september 2008 18:53

Jag säger bara en sak; filmen är bättre! Mycket bättre!   Boken bara består av massa människor med konstiga namn, händelser som man knappt förstår sig på, massor av resor hit och dit och massa lidandande där emellan. Inte några stora händelser som he...

Av Klara Palmér - 24 september 2008 18:25

  Jag börjar äcklas av den här förbaskade kärlekshistorien. Jag är så trött på hur mycket de trånar efter varandra, att de verkligen inte kan leva utan varandra. Att om en av dem dör så kommer den andra sannerligen också att dö - av ett krossat hjärt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<<
September 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards